Більше, ніж захист прав: як працює громадянський активізм правозахисників

21 червня 2017

Інтерв’ю з правозахисницями та модераторками кіноклубу Docudays UA – Оленою Подолян та Наталією Кожина.

Олена Подолян та Наталя Кожина – модераторки кіноклубу Docudays UA при «Правозахисній Групі «СІЧ», а також потужні правозахисниці з Дніпра. За період існування кіноклубу розробили п’ять авторських освітніх програм і на досягнутому не зупинятимуться. Про їхній невгамовний потяг до постійної допомоги читайте в інтерв’ю.

 

Про здобутки в правозахисті

 

Громадську організацію «Правозахисна Група «СІЧ» ми зареєстровали в липні 2014 року. Вона є правонаступницею громадської ініціативи «4REVA», що у 2012 році об’єднала небайдужих активістів навколо кампанії із захисту прав осіб, незаконно затриманих у справі «дніпропетровських терористів». Під час Майдану зусилля активістів були спрямовані на захист побитих та затриманих дніпропетровських євромайданівців, пізніше – бійців перших добровольчих батальйонів. Саме вони та волонтери, вимушені переселенці зі Сходу та Криму, стали першими клієнтами «СІЧі».

Тоді ж на основі ГО «Правозахисна Група «СІЧ» була відкрита Дніпропетровська громадська приймальня Української Гельсінської спілки з прав людини (у співробітництві з Херсонським обласним фондом милосердя та здоров’я). Юристи організації надають допомогу тим, чиї права порушені, і це не лише юридичні консультації, а й представництво інтересів клієнтів у національних та європейському судах, написання та лобіювання нормотворчих актів в інтересах категорії постраждалих від конфлікту на Сході України, підвищення правової обізнаності, правова просвіта населення, навчання стандартам роботи із цільовою групою. Тепер наша організація – член Правозахисної Асоціації УГСПЛ.

Окрім того, юристи та адвокати «СІЧі» входять до мультидисциплінарної команди фахівців Центру психічного здоров’я та травматерапії «Форпост HELP», який має правозахисне підґрунтя, оскільки надає біо-психо-соціальну допомогу постраждалим від конфлікту верствам населення.

 

 

Неформальна освіта в Україні на сьогодні тільки набирає обертів завдяки зусиллям неурядових організацій. Подібні програми повинні бути оцінені й запроваджені в загальноосвітніх навчальних закладах щонайменеше у варіативній частині навчального процесу, але на належному якісному рівні. Звісно, це потребує ґрунтовної підготовки педагогів, соціальних працівників. Зараз на основі власного досвіду роботи в школах можемо говорити про відсутність комплексного підходу до вивчення прав дитини. Це швидше уривчасті відомості про права дитини, що надаються школярам у вигляді «начитки» матеріалу, Однак, на превеликий жаль, ці самі вчителі найчастіше й не дотримуються озвучених прав – не виявляють поваги до дитини та не визнають її гідності.

Великим здобутком правозахисного руху є проблематизація майже всіх сфер, де порушуються права людини. І слід зазначити, що головні досягнення в цьому відбулися не завдяки грантовій чи державній підтримці громадських організацій та ініціатив, а як результат громадянського активізму правозахисників.

 

Медіапросвітний катарсис

 

У червні 2016 року ми відкрили кіноклуб Docudays UA. Працюємо в Дніпропетровській області та на Сході України, організовували перегляди в Мар’їнці, Торецьку – прифронтових містах Донецької області. Наша аудиторія – це представники громадських об’єднань, учні шкіл, студенти, педагоги, вимушені переселенці, військовослужбовці, працівники місцевих органів влади. За період роботи кіноклубу було розроблено 5 авторських навчальних програм для проведення освітніх заходів: «Права, якими ви володієте тільки тому, що ви людина», «Великі права маленьких людей», «Українська Гельсінська Група», «Правозахисний рух на Донеччині 60-70 рр. ХХ ст.», «Єдність несхожих».

 

 

Надзвичайно цікаво працювати з дитячою аудиторією – діти розуміють значно більше й відчувають значно глибше, ніж ми можемо собі уявити. Та й дорослі нерідко дивують своєю реакцією на переглянуті фільми. Стрічки, що є в колекції, висвітлюють доволі різні аспекти правової тематики: права людини, гідність, право на свободу, отримання інформації, свободу віросповідання та охорону здоров'я, права людей з обмеженими можливостями, права дітей та меншин, дискримінацію, свободу слова та думки. У багатьох героях наші глядачі бачать самих себе, своє життя, а тому й реагують відверто та щиро. Саме це допомагає крізь призму власних відчуттів та досвіду сприймати найскладніші теми, чи то ґендерну нерівність, чи то відсутність прав і свобод людини в тоталітарній державі.

 

 

Важливість та цінність медіапросвітніх проектів саме у візуалізації правозахисних тем, інтерактивності заходів. Такий формат несе катарсис завдяки ефекту якісного кіно: символізму, музики, сюжетного ряду, що є запорукою швидкого сприйняття й розуміння матеріалу.

Ми плануємо й надалі працювати з дітьми та вчителями, підвищувати рівень їхньої обізнаності у сфері прав людини, виховувати повагу до людської гідності, визнання основних прав та свобод. На наших заходах учні вчаться думати й говорити вільно, не озираючись на інших. Коли вони дивляться фільми про однолітків, то ідентифікують себе з героями фільмів, звідси – розуміння власних помилок і можливостей, співпереживання та прийняття інших, несхожих на них особистостей.

 

Підготувала Тетяна Мала