Розмова про доступність і безбар’єрність

28 січня 2022

У межах Кіноклубу медіа-просвіти з прав людини Docudays UA вихованці державної установи «Кременчуцька виховна колонія» дискутували про права людей з інвалідністю.

Для підлітків організували перегляд та обговорення документальної стрічки «Футбольний батько» польського режисера  Міхала Йозвяка. Надзвичайно зворушлива  і жива історія: Марчін – незрячий масажист у футбольному клубі. Він справжній фанат цього клубу, тож замість їздити на матчі своєї улюбленої команди разом із гравцями, добирається на місце з іншими вболівальниками. Марчін сам виховує 4-річного сина, котрий погано бачить і, так само як батько, може осліпнути. Уперше він бере хлопчика з собою. Батько і син разом готуються до надзвичайної події. І ось цей день настає… 

 

Перед переглядом стрічки учасники виконали вправу «Шосте чуття». У центрі кімнати в хаотичному порядку встановили стільці, одному з учасників зав’язали очі, а інші мали допомогти подолати перешкоди на шляху. Після вправи обговорили, які саме перепони були при виконанні завдання: що відчували учасники під час виконання вправи? наскільки важко було пройти поміж стільцями із закритими очима? чи відчувають люди з порушеннями зору чи слуху або з ураженням опорно-рухового апарату себе на рівних з іншими людьми?  

 

«Створення безбар'єрного простору має проводитися з метою реалізації таких базових цінностей як гідність, дотримання прав людини, толерантність, універсальний простір та справді доступне середовище для всіх громадян без винятку», – наголосив вихованець Валерій. 



 

Потім підлітки виконали завдання «Щити прав», під час якого зазначили, як держава і чиновники, зокрема й органи виконавчої влади та місцевого самоврядування, можуть створити інклюзивні умови для всіх та кожного. Зокрема: створити можливості для участі осіб з інвалідністю у розробці та впровадженні законів, рішень, стратегій, які впливають на них, надавати необхідні консультації та забезпечувати відповідною інформацією; враховувати права осіб з інвалідністю у кожній стратегії та програмі; забезпечувати інформацією про соціальні та реабілітаційні заходи та інше. Детально обговорили, як можуть реалізовувати свої права люди з інвалідністю, які перебувають в установах виконання покарань?

 

«Для того, щоб усі люди мали рівні права і могли повноцінно брати участь у житті суспільства, дуже важливо мати доступне фізичне середовище для тих, хто має знижену справність та користується допоміжними засобами. Люди з інвалідністю по цілому світі стикаються з багатьма перешкодами, які обмежують їх повсякденну участь у житті суспільства. Це стосується дитячих садочків, школи, бібліотек, кінотеатрів, транспорту…багато чого. Але ж можна фізичних бар’єрів уникнути, витрачаючи кошти ще на етапі планування. Багато змін треба внести в існуюче середовище», – зазначив Сергій.

 

 

Наприкінці переглянули відео із серії «Чесно. Коректно. Просто», де команда «Майстерні Мрії» розповіла про права людини, які має кожен і кожна від народження. Але світ не бездоганний, тому розказали детальніше про те, які права часто порушують і як це зрозуміти. 

Під час перегляду підлітки також дізналися про один із найважливіших документів про права людини та його зміст – Загальну декларацію прав людини, яка була прийнята і проголошена резолюцією Генеральної Асамблеї ООН 10 грудня 1948 року. 

 

Проєкт «Мережа DOCU/CLUB — за реформи!» фінансується Європейським Союзом та Національним фондом на підтримку демократії.


Олена Удовицька