На першому етапі заняття модератор розповів юнакам про основні права дітей в Україні, а також про процеси розвитку та становлення особистісної та релігійної ідентичності. Для гармонійного розвитку підлітків важливо мати можливість вільного релігійного самовизначення.
Виховання дітей у різних країнах світу відрізняється, але в Декларації про ліквідацію всіх форм нетерпимості та дискримінації на підставі релігії чи переконань закріплено, що «кожна дитина має право на доступ до освіти у сфері релігії чи переконань відповідно до бажань її батьків або законних опікунів…»
Керівним принципом виховання і навчання дітей повинні слугувати їх інтереси. Учасники влаштували обговорення та намагались дати відповіді на питання: Хто така дитина? Чим діти відрізняються від дорослих? Хто має забезпечити дитині належне життя? Хто відповідає за формування особистості дитини: батьки, школа, опікуни чи існує інший вплив?
Хлопці переглянули документальний фільм «Виховання Уляни» режисера Алєксандр Ґорєлік. Історія дев’ятирічної дівчинки, перед її особистістю безсилі всі педагогічні закони. «Хороші» діти старанно працюють і моляться, граються разом. «Погана» Уляна не молиться і проводить час наодинці з собою. Її мама – наркоманка, а бабуся – алкоголічка. Тому сестри з Братства нових святомучеників, де виховують Уляну, вважають її генетично зіпсованою. Їй не може дати раду навіть матінка Вєньяміна, професійний педагог у минулому, яка стала православною вихователькою сиріт.
Після перегляду стрічки глядачі запропонували власні версії назви фільму. Розповіли, що саме вразило у героях, назвали позитивні та негативні риси характеру персонажів. «Дітей у фільмі по суті позбавили дитинства. Які ж у них є радощі, свята, уподобання та інтереси? Та ніяких! А слідкувати за цим повинна держава та соціальні служби. Діти повинні самі обирати свої релігійні потреби. Основоположних прав ніхто не має права їх позбавляти», – роздумує Євген.
Багато говорили про порушення прав дитини, які висвітлені у фільмі. «Дитині для повного і гармонійного розвитку її особи необхідно зростати в сімейному оточені, в атмосфері щастя, любові і розуміння, а ще вона має бути повністю підготовлена до самостійного життя в суспільстві», – наголошує Олексій.
Створили «Плакат передвиборчої програми», на якому «майбутні депутати» повинні були написати програму, яка змусить виборців голосувати за них. Учасники обрали три теми: права дитини незалежно від віку; права дитини у віці з 14 років; права дитини у віці з 16 років. Пограли у гру «Яке це право», під час якої за малюнками пропонували обрати порушені у фільмі права дитини та назвати їх.
На хвилинці дискусії «Щити прав» обговорили, куди могла звернутися головна героїня за необхідності та хто є нашим захистом – щитом наших прав?«Я колись зустрічався з хлопцем, батьки якого були віруючими, входили до секти Ієгови. То він не святкував ні День народження, ні Новий рік, коли ми всі веселились і отримували подарунки. Таку долю обрали йому батьки», – згадує Сергій.
На завершення заняття кожен із юнаків на кольорових наліпках написав головні права дітей. Перегляд фільмів про права дитини збагачує знання вихованців у соціальній, релігійній і правовій сферах. Кіноклуб Docudays UA надає можливість юнакам зрозуміти, що кожна дитина повинна виховуватися в умовах розуміння, терпимості, миру і загального братства, поваги до свободи релігії чи переконань інших людей.
Кампанія «DOCU ДІЄ» зі зменшення рівня злочинності шляхом успішної ресоціалізації засуджених – на підтримку реформи пенітенціарної системи «Світ без злочинності» реалізується Кіноклубом медіапросвіти з прав людини Docudays UA Кременчуцької виховної колонії за сприяння та підтримки ГО «Докудейз».
Проєкт «Мережа DOCU/CLUB — за реформи!» фінансується Європейським Союзом та Національним фондом на підтримку демократії.
Олена Удовицька