Серед майданчиків для показів і обговорень фільмів – кінотеатри, будинки культури, школи й вищі навчальні заклади, кіноклуби та креативні простори, книгарні, бібліотеки, а також установи Державної кримінально-виконавчої служби України. Важливою складовою заходів є дискусії, під час яких глядачі й глядачки матимуть нагоду поспілкуватися з режисер(к)ами стрічок, запрошеними правозахисниками/- цями, діяч(к)ами культури. Через запитання «Дозволити програмі змінити вашу свідомість?» цьогорічний фестиваль розмірковує над тим, як змінюється наше повсякдення, звички та способи комунікації з появою цифрових технологій, які нові можливості вони відкривають для дослідження реальності та які загрози, пов’язані з контролем та інформаційною безпекою, криються в цифровій мережі.
Програма «МЕРЕЖА» – своєрідний скриншот віртуального сьогодення. Фільм «Bellingcat: Правда у світі постправди» режисера Ганса Пула досліджує роботу міжнародної команди журналістів-розслідувачів Bellingcat. Вони розкривають резонансні справи, знаходячи потрібні докази в безмежних просторах Інтернету, шукають правду серед фейкових новин і суперечливих фактів. Стрічка «Чистильники» запрошує нас у світ інтернет-цензури, яку великі гравці мереж Google, Facebook, Twitter віддають на аутсорсинг робітникам і робітницям на Філіппінах. Стрічка «Сакава» знайомить нас із онлайн-шахраями з Гани, які вдаються навіть до чорної магії.
Міжнародний конкурс «DOCU/СВІТ» на Мандрівному фестивалі представляють п’ять стрічок. Серед них – фільм «Біла мама», який на Docudays UA-2019 отримав спеціальну відзнаку та приз глядацьких симпатій. Фільм «Перед тим, як батько повернеться» розповідає про дівчат, які живуть у віддаленому грузинському селі, просякнутому радикалізмом. У стрічці «Я виросла, поки ви спали» ми потрапляємо до білоруської глибинки разом з юною Караліною, яка давно живе й працює в Західній Європі. Для неї цей приїзд – повернення додому, до бабусі, до друзів з музичної школи, для режисера Марчіна Саутера – нагода дослідити ностальгію й тугу за дитинством. Фільм італійської режисерки Міколь Рубіні «Шлях до гір» виростає з її подорожі в закарпатське село й пошуків будинку, де народився її дідусь. Герої фільму «Коли ягнята стають левами» – мисливці за слонами з бідного кенійського міста. На їхню думку, захисники дикої природи цінують життя слонів вище за людські життя. А вони готові піти на арешт, моральний осуд світу, навіть на смерть, аби прогодувати свої родини.
Проект «ЗМІНИ ЦЕ! Лабораторія впливу для активістів та документалістів» презентує резонансні документальні фільми та відеолекції про гучні суспільні кампанії, викликані цими
фільмами. Номінант на премію Оскар фільм «Обережно, провалля!» – режисерський дебют Бінґа Ліу, який спостерігає за життям шкільних друзів-скейтбордистів у промисловому американському місті. Він фільмує несподівану для них дорослість – з усіма безнадійними роботами, народженням дітей і роздумами про те, що означає бути людиною. Гарвардська студентка Дженніфер Брі готується до весілля своєї мрії, аж раптом тіло починає не слухатися її. У чутливій особистій документальній стрічці «Неспокій» Дженніфер фіксує найпохмуріші моменти її боротьби із синдромом хронічної втоми. Вона розповідає також про інших людей, вражених цим синдромом, закликає суспільство переглянути усталені стереотипи й почати шукати шляхи допомоги людям із цією хворобою, від якої страждають мільйони. Стрічка-розслідування «Навмисна смерть» від режисерки Сью Вільямс відкриває приховані процеси індустрії електроніки та доводить, що навіть найменші ґаджети мають смертельні наслідки для довкілля та здоров’я. Як цифрові технології змінюють дитинство у 21 столітті, розмірковує програма «DOCU/ЮНІСТЬ». Світ дітей та підлітків сповнений питань та пошуків: дослідження своєї сексуальності, визначення улюбленої справи, а іноді – і боротьба за право присвятити їй своє майбутнє. «Дівчинка проти гравітації» розповідає історію 11-річної Ерденчімеґ, яка бореться за свою мрію стати конторсіоністкою, як багато відомих монгольських акробатів. «У моїй кімнаті» – це інтимні сповіді онлайн від блогерів-початківців, які розгортають свої життєві історії, дозволяючи нам стежити за перетвореннями та змінами, які спіткають підлітків у процесі їхнього дорослішання. Дітям так багато є про що сказати, якщо дорослі дозволять собі розкіш зупинитися та послухати, – на це нагадує фільм «Послухай».
Короткометражні фільми про важливе – у добірці «DOCU/КОРОТКО». У стрічці «Поміж» змальовано портрет сімей, які з економічних причин змушені майже все життя жити окремо, відірваними від власної культури. Тернистий шлях молодої ромки від сільського спортзалу до престижного боксерського чемпіонату – у фільмі «Чемпіонка». Ритуальність «Гробків» фіксує стрічка, яка отримала відзнаку на Docudays UA-2019, – «Понад Стіксом». Головні герої фільму «Хамама і Калуна» – біженці, які опинилися в таборі на півночі Італії. Одного дня Хамама та Калуна вирішують перетнути кордон зі Швейцарією, перейшовши через Альпи вночі. Про суперечливе ставлення до проблеми біженців ми дізнаємося через повсякденне життя в передмісті Мюнхена у фільмі «Біотоп».
«CIVIL PITCH: фільми громадської активності» – це унікальний для України проект, коли громадські активіст(к)и та режисер(к)и об’єдналися для створення документальних стрічок, спрямованих на зміни в суспільстві. Сергій Чагаров, герой стрічки «Ти, бля, рота закрий!» режисерки Таїсії Кутузової, з 15 років бореться з корупцією в рідному селі. Активісту погрожують, радять не лізти в «справи дорослих», а однієї ночі підкидають на подвір’я вибухівку. Стрічка Олексія Радинського «Колір фасаду: синій» спостерігає, як український митець та архітектор Флоріан Юр’єв розпочинає боротьбу за свій унікальний архітектурний проєкт – знамениту «Літаючу тарілку» в Києві. Головні герої фільму «Без статусу» – російський активіст Олексій та журналістка з Киргизстану з трьома дітьми – шукали свободу й безпеку в Україні, стикаючись на своєму шляху з бюрократією та чиновницькою байдужістю.
Історії з різних куточків України або зріз українського сьогодення ми бачимо в програмі «НАЦІОНАЛЬНІ ГЕОГРАФІЇ». Як народжується мистецтво, закулісне й щоденне життя театру – у фільмі «Гоголь Док». Традиційні українські пісні були потужними колективними медитаціями, які супроводжували людей від народження й до самої смерті. Дві жінки, які мають дуже різне життя, поєднані одним ім’ям і великою любов’ю до пісні у фільмі «Дві Надії». Стрічка «Його Бастилія» розповідає про життя чоловіка в окупованому Донецьку, який серед обстрілів намагається згадати й віднайти себе. Літературну аналогію пропонує у своєму фільмі Пьотр Армяновський, поєднуючи у «Чорному суботнику» роман «Чорна рада» Пантелеймона Куліша, що змальовує розлад козацької демократії з репортерськими зйомками «суботника», на якому влітку 2014-го розбирали палатки та барикади на Майдані: за «ленінської» участі мера Віталія Кличка під гомін сварок, співів, гасел, оплесків і палання шин.
Національний конкурс на Мандрівному Docudays UA представляє фільм Романа Бордуна «Божественні» – калейдоскоп, в окулярі якого всі ми: праведні, нещадні, смішні, наївні, а насамперед – чесні. Наша реальність багатошарова та неприкрашена, позбавлена однозначних абсолютних трактувань добра й зла, гуманності та жорстокості, милосердя й байдужості. Боротьбу молодих активістів/-ок за приватизований кінотеатр «Звєзда» у Белграді фіксує фільм «Окупований кінотеатр», аналізуючи рух протесту зсередини, його ризики та суперечності, вигорання серед активістів та активісток. Правозахисну складову представляє Всеукраїнська Кампанія проти кібербулінгу, мета якої – зменшення проявів кібербулінгу через інформування суспільства та адвокатування змін до державної політики у сфері прав людини. Також заплановані лекції та дискусійні майданчики з розповідями про практику захисту цифрових прав. У кінопрограму Мандрівного фестивалю включено фільм «Булер» режисера Лі Гірша, лауреата нагород фестивалю Санденс та «Еммі». Фільм показує приголомшливу статистику в людському масштабі, пропонуючи інтимний, безстрашний погляд на те, як булінг вплинув на життя п’ятьох дітей та їхніх сімей.
Текст – Дарина Ніколенко.